Får jag köra eller inte….

9 Okt

… Det är frågan. Nu är jag ett steg närmre att få veta svaret.

Idag gjorde jag nämligen en s.k. Trafikmedicinsk utredning på Huddinge sjukhus. För att göra olika tester som ska utreda om jag är en trafikfara eller inte. Dvs. om jag får ta körkort eller inte.

Alla som fått stroke och har körkort får göra en sådan och i värsta fall får man körkortet indraget om man inte är lämplig i trafiken.

Jag som inte har körkort sen innan glömdes bort. I vilket fall fick jag aldrig göra någon.

Fast körkort vill jag ta i framtiden.

Så tankarna kom ju. Ungefär samtidigt som suget att börja ta körkort.

Tankar som att skulle min högra fot som ibland inte lyder mig, skulle den låsa sig mitt på vägen? Trycka gasen i botten och skada någon annan eller mig själv.

Så när jag skulle fylla i sjukdomsbilden för körkortstillståndet och behövde ett utökat läkarintyg för att jag haft stroke. Då frågade jag min neurolog. Hon kunde inte avgöra
huruvida jag vore eller inte vore en hälsofara i trafiken så hon skickade mig på utredning.

Nu har jag alltså varit där och det gick nog lite sämre än väntat. I körkortssimulatorn körde jag över på fel sida några gånger.

Och tryckte fel på riktningarna också några gånger.

Synfältet kan jag ju inte styra över men det kändes ok.

De kognitiva testerna var lite blandade. Men de gick betydligt bättre än simulatorn. Men jag har ju aldrig suttit framför en ratt så… Så det beror på hur stor felmarginal de har.

Jag har vänner som förlorat körkortet efter stroke. A tex för att han inte ser åt sidorna längre.

Nu har jag gjort mitt bästa och det är bara att hålla tummarna och vänta och se. Jag hoppas. Men går det inte så går det inte. Jag har varit med om värre. 😉

Det finns ju alltid E-traktorer. 🙂

Lämna en kommentar